Fibroid Simptom dan Cara Mengatasinya


Cyst, fibroid, tombong semuanya berkaitan dengan wanita. Oleh yang demikian saya rasakan kita perlu ambil tahu serba sedikit info mengenai penyakit2 wanita ini. 

Harini saya akan kongsikan serba sedikit info mengenai fibroid. Kawan2 yang berusia 30 tahun dan ke atas boleh la take note ye untuk rujukan anda nanti ;)

fibroid

Apa yang anda perlu tahu tentang fibroid?
Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu pada rahim. Apabila ia membesar, fibroid boleh memberikan pelbagai masalah kepada wanita seperti, menghimpit pundi kencing, mengalami haid yang banyak, sakit samasa haid dan sakit semasa bersama dan sebagainya. Ia boleh tumbuh sehingga sebesar biji bola tapi ia bukan sejenis kanser.

Bagaimana wanita boleh menghidapinya?
Fibroid adalah kejadian yang kerap terjadi iaitu pada 25% kaum wanita tetapi setakat ini kita tidak dapat pastikan bagaimana ia terjadi. Walaubagaimanapun, kehadiran hormon estrogen berkait rapat dengan pembesaran fibroid. 

Fibroid terjadi kebanyakkan pada mereka yang berusia 30-40 tahun iaitu dalam usia reproduktif. Apabila umur semakin meningkat dan takat estrogen yang semakin rendah, fibroid juga akan susut secara sendirinya.

Apakah simptom yang dihadapi wanita?
Kebanyakkan wanita tidak mengetahui mereka mempunyai fibroid kerana ia jarang memberikan masalah tetapi sekiranya ia terlalu besar dan berada pada ruang saluran, pesakit akan mengalami:
  • Sakit semasa haid (senggugut)
  • Sakit belakang
  • Haid yang banyak
  • Sembelit
  • Kencing kerap
  • Keguguran yang kerap
  • Sukar mengandung
Bagaimana fibroid dapat dikesan?
Kebanyakkan fibroid dikesan secara tidak sengaja kerana ia sering tidak memberi sebarang gejala. Sekiranya anda merasa sesuatu bengkak pada bahagian bawah perut, berjumpalah dengan doktor untuk mengetahui punca pada bengkak tersebut. 

Ujian ultrasound scan dengan senang akan dapat membezakan samada bengkak itu berasal dari fibroid atau ovari.

Macamana untuk menghindar dari mendapat penyakit fibroid ini?
Malangnya tiada cara yang boleh kita hindari untuk mengelak dari fibroid kerana ia tiada kaitan dengan pemakanan atau gaya hidup dan ia juga bukan sejenis penyakit keturunan. (Sumber)

Di Shaklee kami menawarkan pengambilan GLA Complex dan juga SET ACE bagi membantu menangani masalah fibroid.

Gla Complex mengawal selia estrogen dan testosteron. Gla membentuk protaglandin untuk mengawal selia hormon wanita.

ACE menawarkan suplemen antioksidan yang kuat untuk melawan radikal bebas dan meningkatkan perlindungan badan.



Testimoni mereka yang telah mencuba produk Shaklee:

fibroid

fibroid

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Sebarang persoalan atau masalah, sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285 (sue).

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan