Makan Omega-3 Semasa Mengandung Buat Bayi Pintar



Wanita yang makan ikan semasa mengandung lebih cenderung untuk mempunyai anak-anak yang cerdas dan pandai bergaul. Kanak-kanak yang lahir daripada ibu-ibu yang makan ikan berminyak semasa mengandung mempunyai motor dan kemahiran sosial yang lebih baik

Kebanyakan ibu-ibu tahu bahawa pemakanan yang baik adalah penting terutamanya semasa mengandung. Apa yang wanita makan semasa mengandung mempengaruhi perkembangan fizikal dan mental anak-anak mereka selama bertahun-tahun akan datang. Menambahkan sesuatu makanan tertentu untuk meningkatkan fungsi otak dalam diet yang seimbang semasa hamil - dan juga pra-kehamilan - boleh meningkatkan IQ bayi, kemahiran tingkah laku dan ingatan juga menjadi matang. 

Ikan
Ikan berminyak, kaya dengan Omega-3 asid lemak, adalah makanan otak yang penting untuk bayi anda yang sedang membesar. Dalam satu kajian 2007 sebanyak hampir 12,000 wanita hamil, kanak-kanak yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang makan KURANG daripada dua hidangan ikan seminggu mendapat markah lebih rendah pada ujian kecerdasan, tingkah laku dan perkembangan berbanding kanak-kanak yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang makan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan setiap minggu. Wanita hamil harus mengelakkan ikan pemangsa yang besar seperti ikan todak, yang boleh mengandungi tahap merkuri yang tinggi. Kapsul minyak ikan adalah pengganti yang baik untuk wanita yang tidak suka ikan segar. 
Sumber

OMEGA-3 DAN OMEGA-6 
Omega-3 ialah asid lemak yang diperlukan untuk kesihatan manusia tetapi tidak boleh dihasilkan oleh badan. 
Mereka boleh ditemui dalam ikan, seperti salmon, tuna, dan halibut, makanan laut yang lain termasuk alga dan kril, sesetengah tumbuhan, dan minyak kacang. 

Asid lemak omega-3 memainkan peranan penting dalam fungsi otak di samping pertumbuhan dan perkembangan yang normal

Kajian menunjukkan bahawa omega-3 mengurangkan keradangan dan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan artritis. Omega-3 asid lemak tertumpu di bahagian otak dan bermanfaat untuk kuatkan daya ingatan.

Wanita yang makan ikan yang paling berminyak semasa mengandung telah mendapat pencapaian yang terbaik dalam ujian, menurut kajian Universiti Granada.

Omega-3, khususnya, menyumbang kepada perkembangan otak dan mata janin yang sihat, kata penyelidik kepda American Journal of Clinical Nutrition. Ia mengandungi asid DHA yang merupakan komponen utama membran sel otak. Laporan itu menambah: 'jumlah DHA yang dihantar kepada janin melalui plasenta mungkin penting untuk perkembangan janin.' Kajian ini adalah sebahagian daripada projek yang lebih besar kesan diet pemakanan pada bayi yang baru lahir yang akan berterusan sehingga 2013. 

Berikutnya pula, satu kajian tahun lepas yang mendapati makan ikan semasa hamil boleh mengurangkan kemungkinan wanita menghidapi kemurungan selepas bersalin

Kemurungan selepas bersalin menjejaskan sehingga 13 peratus daripada ibu-ibu baru - dan berlangsung lebih daripada setahun dalam kes-kes yang teruk, walaupun dengan kaunseling dan ubat. 

Walau bagaimanapun, terlalu banyak makan ikan berminyak dalam kehamilan boleh menjadi buruk bagi perkembangan bayi, jadi pakar mengatakan ia adalah penting bahawa bakal-bakal ibu menitik beratkan keseimbangan apabila cuba untuk meningkatkan tahap omega-3 mereka. 

Wanita yang telah mengambil pil omega-3 secara teratur telah berjaya menjawab dengan lebih baik pada soal selidik yang direka untuk mengesan gejala kemurungan selepas bersalin daripada yang diberikan plasebo. 

Sebagai contoh, mereka kurang cenderung untuk mengatakan bahawa mereka mengalami keresahan atau kehilangan harga diri. 

Ketua penyelidik, Dr Michelle Harga Hakim dari Universiti Connecticut menambah ada sesetengah wanita mungkin lebih suka mengambil makanan tambahan, namun,makan ikan adalah pilihan yang lebih berkhasiat. 
Sumber

OmegaGuard Shaklee adalah minyak ikan terbaik di dunia. Jom dapatkan stok omega anda sekarang!!. Hubungi saya untuk konsultasi dan pesanan anda.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan