Sembelit dan Cara Mengatasinya

Sembelit adalah satu gejala di mana seseorang sukar untuk membuang air besar disebabkan najis terlalu keras dan anda akan mengalami kesakitan di bahagian sulit ketika membuang. 

Sebab-sebab Berlakunya Sembelit: 

a) Kurangnya minum air
b) Kurang pengambilat serat
c) Selalu menahan diri dari membuang air besar
d) Kurang bersenam atau kurang pergerakan akibat kemalangan, selepas bersalin dan sebagainya
e) Sembelit disebabkan perubahan hormon terutama sekali ketika mengandung. Perubahan hormon progesteron yang tinggi ketika mengandung akan meregangkan otot-otot menyebabkan keadaan sembelit. Bukan itu sahaja, janin yang menekan bahagian usus juga akan menyebabkan sembelit
f) Otot-otot perut dan usus menjadi semakin lemah disebabkan peningkatan usia

Cara Mengatasi Sembelit: 

a) Pengambilan air yang mencukupi sekurang-kurngnya 3 liter sehari. Ramai yang terasa sukar untuk minum 3 liter air sehari.

Cara mudah untuk minum air sebanyak tu, dengar signal tubuh dari badan anda. Apabila terasa dahaga, terus minum air. Dalam masa yang sama perhatikan warna air kencing anda. Jika ianya berwarna kekuningan, perbanyakkan minum air.

b) Perbanyakkan makanan serat seperti bijirin, gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan.

c) Kerap melakukan senaman bagi meningkatkan kadar metabolisme dan sekaligus melancarkan proses penghadaman.

d) The most important is......jangan MALAS ke tandas ok.. :))

Pengambilan serat dan makanan yang berkhasiat penting. Tetapi ia adalah perkara yang sukar untuk dilakukan mungkin kerana keadaan masa, persekitaran dan suasana yang tidak mengizinkan. Oleh itu pengambilan supplement adalah penting. Untuk masaalah sembelit, di cadangakan untuk mengambil HerbLax Shaklee.

Herblax merupakan kombinasi sains perubatan tradisi dan teknologi barat. Mengandungi 9 herba semulajadi dan menggalakkan pembersihan yang lembut secara terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh dalam jangka masa panjang. Ia juga mendapat gelaran JULAP LEMBUT. Pengambilan sebelum membantu proses pelawasan pada keesokan paginya. Ia juga salah satu item yang penting dalam Cadangan Set Slimming (boleh rujuk di sini). 

Kebaikkan Herblax: 
  • Membantu masalah sembelit 
  • Membersihkan najis yang tersekat 
  • Merangsang usus mempercepatkan proses pembersihan secara lembut pada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam badan kita
  • Tindakannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakkan usus (natural bowel movement) dan secara langsung membantu masalah sembelit 
  • Mengempiskan perut
Bagi ibu yang mengandung, mereka boleh mengambil Ostematrix kerana HerbLax tidak boleh diambil oleh ibu mengandung. Herblax akan menyebabkan suhu badan ibu mengandung meningkat dan boleh menyebabkan keguguran. Oleh itu, ia perlu diganti dengan Ostematrix. Ia dilengkapi dengan Kalsium dan Magnesium. Pil Kalsium semata-mata akan menyebabkan masaalah sembelit dan Magnesium diperlukan untuk melawaskan proses perkumuhan.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan